A S S A L A M U A L A I K U M

Monday, October 29, 2012

TEKNIK KECANTIKAN TANAMAN HIASAN

Tanaman hiasan perlu diberikan penjagaan dan perhatian yang rapi dan khusus bagi memberikan pertumbuhan dan pemandangan yang baik. Salah satu cara untuk menambah tarikan pada tanaman hiasan terutama yang jenis berbunga dan mempunyai batang berkayu adalah dengan melakukan cantuman.
Tujuan cantuman dilakukan adalah untuk memberi kesan pandangan dan variasi baru pada tanaman hiasan tersebut, biasa cantuman dilakukan dengan tujuan untuk membentuk tanaman supaya satu tanaman mempunyai 2 atau 3 jenis bunga seperti pokok bunga kertas, bagi yang tidak berbunga seperti puding ia boleh membentuk satu tanaman mempunyai 2 atau 3 jenis daun yang berbilang warna.
Antara jenis cantuman yang boleh dilakukan ialah cantuman baji selit. Baji selit mudah dilakukan dan ia tidak akan merosakkan pokok induk, jika cantuman tidak menjadi. Langkah membuat cantuman adalah seperti di bawah :
1. Pilih ranting baru atau istilahnya sion, untuk dicantumkan pada tanaman induk.

 2. Bahagian bawah ranting (sion) tersebut diruncingkan.

 3. Pada pokok induk pilih bahagian batang yang sesuai dan dihiris sedikit seperti pada gambar.

 4. Selitkan ranting (sion) yang telah diruncingkan tadi pada batang pokok induk yang telah dihiris.

 5. Setelah diselitkan, bahagian yang dicantum tadi perlu diikat kemas menggunakan pita cantuman atau tali rafia, seperti gambar di bawah.

 6. Apabila ikatan telah siap, cantuman ini perlu diserkup dengan plastik lutsinar untuk mengelak bahagian yang dicantum dimasuki air yang menyebabkan cantuman itu lekang dan tidak melekat.

 Dalam masa sebulan, jika didapati bahagian sion itu masih segar dan berwarna hijau, maka cantuman itu telah berjaya. Hasilnya anda akan mendapat tanaman hiasan tersebut akan mempunyai 2 warna bunga yang berbeza pada satu pohon pokok. Selamat mencuba, semoga berjaya.

No comments: